Ψεύτικοι Followers: Έρευνες έχουν δείξει πως μέσα στο κοινωνικά δίκτυα και ιδιαιτέρως στο Instagram, αρκετοί influencers και celebrities έχουν αυξήσει τους followers τους ακολουθώντας την τακτική fake followers
Αυτό συμβαίνει, καθώς ζούμε σε έναν κόσμο, ο οποίος μετράει τη δημοφιλία ενός τέτοιου προσώπου μέσω των ακολούθων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
To influencer marketing είναι ένα κομμάτι του digital marketing και δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτό, όταν ένας influencer ή celebrity προσελκύει διάφορα brands με βάση τον αριθμό των ακολούθων του στα κοινωνικά δίκτυα ή με βάση των αριθμό των fans.
Σε τέτοιες περιπτώσεις ο influencer λαμβάνει έσοδα από τη διαφήμιση μέσω των accounts που έχει στην κατοχή του από το εκάστοτε brand.
H διαδικασία του fake following είναι μια μεγάλη επιχείρηση που αποφέρει εκατομμύρια κάθε χρόνο. Aρκετές φορές οι celebrities δεν γνωρίζουν καν τους fake followers, καθώς αυτοί αγοράζονται από τους αντιπροσώπους τους.
Οι «ύποπτοι» followers μπορούν να παρακολουθούνται από τα κοινωνικά δίκτυα. Για παράδειγμα, στο Facebook, εάν υπάρχει ξαφνική αύξηση και απήχηση σε έναν λογαριασμό, τότε πιθανότατα, οι celebrities έχουν αγοράσει τους θαυμαστές.
Όσον αφορά το εξωτερικό, διεξήχθη έρευνα από το Institute of Contemporary Music Performance με τους διάσημους με τους περισσότερους followers ανάμεσα στις κατηγορίες Showbiz και Sports και έγιναν tests, ώστε να εξακριβωθεί πόσοι από τους ακολούθους τους στο Instagram ήταν πραγματικοί χρήστες.
Στην κατηγορία Showbiz την πρώτη θέση με fake followers έχει η Ellen DeGeneres με ποσοστό 48%.
Στη 2η θέση είναι το κορεάτικο group BTS με ποσοστό 47% και ακολουθεί στην 3η θέση η Kourtney Kardashian με ποσοστό 46% σε fake followers.
Οι Kardashian κυριάρχησαν σε αυτή τη λίστα με την Kim και την Khloe να έχουν ποσοστό 44% σε ψεύτικους ακόλουθους.
Άλλα μεγάλα ονόματα με αυτοματοποιημένους ακολούθους είναι η Ariana Grande (46%), η Taylor Swift (46%), η Miley Cyrus (45%) και η Priyanka Chopra (43%).
Για την Ελλάδα, οι λογαριασμοί με τους περισσότερους followers στο Instagram είναι οι ακόλουθοι:
Αναρωτηθήκαμε αν οι Έλληνες influencers χρησιμοποιούν παρόμοιες υπηρεσίες, ώστε να αυξήσουν τους followers τους με αθέμιτα μέσα και fake accounts, οι οποίοι στην πλειονότητά τους προέρχονται από Ασιατικές χώρες.
Για την συγκεκριμένη έρευνα θα χρησιμοποιήσουμε το εργαλείο «TrendHero.io», ένα εργαλείο που περιέχει βάση δεδομένων με επιβεβαιωμένους ψεύτικους λογαριασμούς.
Ως παράδειγμα, επιλέξαμε τον κορυφαίο influencer της Ελλάδας, Άκη Πετρετζίκη, καθώς στον λογαριασμό του φαίνονται 1.6m followers. Μετά από πολύωρη ανάλυση μέσω του συγκεκριμένου εργαλείου είδαμε ότι μόνο οι 701.749 followers είναι πραγματικοί.
Αυτό φαίνεται από το engagement rate στα posts του συγκεκριμένου προφίλ, το οποίο είναι μόλις 1,6% των ακολούθων του που έχει αλληλοεπιδράσει στις δημοσιεύσεις.
Επιπροσθέτως, είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι όσον αφορά τις χώρες που τον ακολουθούν, ενώ θα περίμενε κανείς ότι είναι η Ελλάδα η πρώτη και οι ελληνικές πόλεις, εμφανίζεται σαν πόλη η λέξη «Other» με τους περισσότερους followers, όπως φαίνεται παρακάτω.
Tέλος, όπως φαίνεται στις φωτογραφίες παρακάτω από την αναφορά της ιστοσελίδας προκύπτει ότι μόνο ένα μικρό μέρος αλληλοεπιδρά με το προφίλ του Άκη, ενώ παράλληλα εμφανίζει αναλυτικά ότι οι μισοί followers (701Κ) είναι ψεύτικοι και ανήκουν στην κατηγορία των αγορασμένων ακολούθων.
Ωστόσο, ενώ το Instagram έχει ανακοινώσει ότι θα διαγράφει προφίλ ψεύτικων λογαριασμών, στην περίπτωση των διάσημων φαίνεται πως γίνεται εξαίρεση.